Uçağa Alınmama (Overbooking) Tazminatı Nedir?
Günümüzde çok fazla karşılaşılan overbooking, uçağa binişin reddedildiğini belirten İngilizce teknik terim oluyor. Genel anlamda overbooking nedir? yolcu düzenli bir şekilde uçak bileti rezervasyonu yapmış, online veya havaalanında check-in yapmış ve zamanında kapıda bulunmuştur. Buna rağmen uçağa bindirilmiyor.
Yolcu, uçağa binmesi engellendiği için “yaya” kalıyor, uçağa binmemenin hayal kırıklığını yaşamaya zorlanıyor. İş veya eğlence için çok seyahat eden biriyseniz, fazla rezervasyon sorunlarının zaten farkındasınızdır ve hatta belki de kendinizi doğrudan bagaj kapağının dışında kalmanın hayal kırıklığını yaşarken bulmuşsunuzdur.
Havayolu şirketlerinde fazla rezervasyon yapılması yalnızca yolculara yönelik adaletsizliği temsil etmekle kalmıyor, aynı zamanda hem iş hem de kişisel sıkıntılara yol açmak anlamına da geliyor.
Uçağa binişin reddedilmesi, örneğin, bir iş anlaşmasının yapılamaması veya uçağa erişimin engellenmesi nedeniyle çalışma saatlerinin kaybedilmesiyle bağlantılı olarak mali hasara yol açabiliyor.
Doğrudan para kaybı olmasa bile, havayolu şirketlerinin fazla rezervasyon yapması tatili mahvedebilir ve uzun zamandır beklenen dinlenme gezisi için planlanan konaklama ve geceleme sayısını azaltabiliyor. Bu tam olarak bir adaletsizlik. Bu durumda havayolları, fazla rezervasyon nedeniyle bilet iadesi ve uzun bir süreçten dolayı parasal uçuş tazminatı alma hakkına sahip olan yolculara yasa gereği tazminat ödemekle yükümlü oluyor.
İçindekiler
Overbooking Ne Anlama Geliyor? Hava Yolu Şirketleri Neden Overbooking Yapar?
Genelde overbooked ne demek ya da nasıl bir uygulama sorusu çok fazla yoldu tarafından merak ediliyor. Bu terim mevcut koltuk sayısından daha fazla biletin satılması ve düzenlenmesinden oluşur.
Bu, hava yolculuğu dünyasında oldukça yaygın bir uygulamadır. Çoğu havayolu şirketi genellikle hava aracındaki mevcut koltuk sayısından daha yüksek sayıda bilet satışı yapıyor. Ve bu durum sadece düşük maliyetli havayolları için geçerli değil, aynı zamanda önemli ölçüde daha yüksek ve daha ucuz bilet fiyatlarına sahip ulusal havayolları için de geçerli oluyor.
Bu durum, hesaplama hatalarından çok, genellikle promosyon dönemlerinde havayolları veya seyahat acenteleri tarafından özel teklifler başlatıldığında uçak biletlerinin satışındaki kontrol eksikliğinden kaynaklanıyor.
Fazla rezervasyon durumu tespit edildikten sonra havayolu çalışanlarının, kapıda hazır bulunan gönüllülere, bazı menfaatler karşılığında uçaktaki koltuklarından vazgeçmek isteyen yolculara hitap etme görevi bulunuyor.
Görünüşte demokratik olan bu prosedür, seyahat eden ve varış noktasına bir an önce ulaşmak isteyenleri rahatsız etmekten de kaçınmıyor. Boş koltukların yolcu sayısını limit içerisine getirmeye yeterli olması durumunda havayolunun overbooking durumu olumlu yönde çözümleniyor.
Overbooking’in Yol Açtığı Sıkıntılar Nelerdir?
Günlük yaşamda çok fazla uçak seyahati yapan kişiler, overbooked nedir? Bu durumla karşılaşılınca ne yapılıyor? Gibi soruların cevabını bilmek durumunda kalıyor. Bazı durumlarda hava yolu şirketleri mevcut olandan daha fazla bilet satıyor ancak bilet alan yolcuların bir kısmı uçuş gününde gelmiyor ve dolayısıyla herhangi bir sorun yaşanmıyor.
Ancak diğer zamanlarda, uçakta fazla bilet satılması sonucunda uçaktaki mevcut koltuk sayısından daha fazla yolcu geliyor ve bunun sonucunda uçuşta fazla rezervasyon yapılıyor. Genelde böyle bir durumla karşılaşan kişiler bir iş seyahatine gidiyor ise, toplantıya geç kalıyor.
Bu durumda iş akışını olumsuz etkiliyor. Aynı zamanda tatil yapmak için giden bireyler otele belli bir saatte giriş yapacakları için bu süreçte de sorun yaşanıyor. Bu durumlarda çeşitli düzenlemelere göre tazminat hakkına sahip olunuyor.
Overbooking Tazminatı Nedir?
Genel anlamı ile overbooking tazminatı, sorumlu olduğu havayolu sorunu nedeniyle mağdur olan her yolcunun talep edebileceği tazminattır. Yani bir havayolunun neden olduğu kötü hizmetten söz ediliyor.
Havayolunun kalkış tarihinize 14 günden az bir süre kala bildirimde bulunması durumunda, iptal edilen uçuş için tazminat talebinde bulunuluyor.
Bu nedenle iptali doğrudan havaalanında öğrenmiş olabilirsiniz, hatta kalkışa iki hafta kala bile uçuş iptali nedeniyle maddi tazminat almaya hak kazanabilirsiniz. Elbette uçuşunuz taşıyıcı tarafından ileri bir tarihe ertelenmişse bu bir iptal anlamına gelir ve yine de aynı tazminata hak kazanırsınız.
Overbooking Ve Yolcu Hakları
Overbooking olması durumunda yolcuların tazminat hakkı bulunuyor. Rezervasyonunuza aykırı olarak koltuk sınıfınızda indirime gidilmesi durumunda bilet fiyatının yüzde 30 ile 75’i arasında da hak kazanılıyor. Uçağa binişin reddedilmesi durumunda yolcuların tazminat alma hakkı da vardır.
Tazminatın miktarı uçuş güzergahına ve bekleme süresine bağlıdır. İptal veya gecikme durumlarında da tazminat talepleri geçerlidir. Havayolları yolcuları zamanında bilgilendirmeli ve bu tarz durumlarda alternatifler sunmalıdır.
Uçağa Alınmama Durumunda Yolcuya Tanınan Haklar Nelerdir? Overbooking Oranı Hesaplaması Nasıl Yapılır?
Overbooking olması durumunda, havayolları, tamamen rezerve edilmemiş uçuşlarda yolcuların rezervasyonunu yeniden yapabilir veya seyahatlerine alternatif bir uçakla başlamak isteyen gönüllüler bulunmadığı sürece uçağa binmeyi reddedebilir. Kural olarak, havayolu, yeniden rezervasyon yapılıp yapılmayacağına karar vermek için bir piyango kullanılması gerekse bile, tazminat olarak kişiye daha yüksek bir sınıfa yükseltme veya seyahat kuponları teklif eder. Ancak o zaman bile yolcuların belirli hakları vardır. Yolcu Hakları Yönetmeliği’ne göre havayolunun tüm hizmetlere ek olarak mali tazminat da ödemesi gerekiyor.
Aynı zamanda overbook şeklinde olan bilet satışlarının sayısı da hesaplama olarak; uçağın genel yolcu kapasitesinden %5 veya %10 üzeri yapılmasıyla oluyor. Bu oranlar ise hava yolu firmalarının hepsinde değişkenlik gösteriyor. Havayollarının belirli bir rotada uçuş başına kaç koltuğun boş olduğuna dair verileri vardır.
Örneğin, Roma’dan Barselona’ya giden bir uçuşta yolcuların gelmemesi nedeniyle uçuş başına beş ila sekiz boş koltuk varsa, havayolu bir sonraki Roma’dan Barselona’ya olan uçuşta beş ila sekiz koltuk fazla rezervasyon yapacaktır. Çifte rezervasyon yapılan koltuk sayısı çoğu zaman boş koltuk sayısıyla örtüşse de durum her zaman böyle olmayabiliyor.
Overbooking’e Takılmadan Nasıl Seyahat Ederim?
Günümüz şatlarında pek çok yolcu overbooking sorunu yaşamamak adına pek çok farklı yol deniyor. Bunların en başında check-in işlemlerinin zamanından önce yapılması yer alıyor. Sonrasında da uçuşların çok yoğun olduğu günlerde overbook işlemi çok daha fazla oranda risk taşıdığından uçuştan 2-3 saat öncesinde havalimanında olmak ve kontuar sırasında olmak çok büyük avantaj sağlıyor.
İptal Olan Uçuşlarda Tazminat Alınır Mı?
Bazı uçuş sorunları oluştuğu zaman, uçuşun iptali yolcuya en az 2 saat öncesinde söylenmiş ise, havayolu şirketi yolcular ile ilgilenmeli, yiyecek ve içecek, otel ya da transfer, iletişim yolu sağlamak durumundadır. Uçuş iptalinin oluşması halinde tazminat hakkı doğuyor.
Sonuç
Overbooking bir havayolunun satabileceğinden daha fazla bilet sattığı durumlar oluyor. Böyle bir durumda yolcuya maddi ve manevi dava açma hakkı doğuyor. Hem yolcu hakları hem de insan hakları kapsamında bu tarz durumlarda gerekli olan işlemleri vaktinde yaparak hak arayabilirsiniz. Gerekli olan tüm bilgiler ve işlemleri https://www.sinaneroglu.av.tr/ adresinden bulabilirsiniz.
Sık Sorulan Sorular
Overbooking Nasıl Bir Durum Oluyor?
Uçağın Overbooking Olması Nedir?
Overbooking Durumunda Ne Yapılır?
Böyle bir durumda öncelikle havayolu temsilcileriyle iletişime geçip, fazla rezervasyon nedeniyle geride bırakılan yolcularla ilgili politikalarının ne olduğunu sormalısınız. Birçok uçuşta ücretsiz ikramlar sunulur ve hatta bazıları siz beklerken telefon görüşmeleri bile sağlar.
Ne yapacaklarına karar vermelerini beklerken onların olanaklarını kullanmaya başlayabilirsiniz. Günlük uçuşlarda çok fazla karşılaşılan overbook uygulaması durumunda uçuşa katılım sağlamayan yolcular genelde, yolcunun rızası olması koşulu işle bir sonra yapılacak olan uçuş seferi ile seyahat etmeleri sağlanıyor.
Bir tüketici olarak, kendi hatanız olmaksızın uçağa binmenizin reddedilmesi veya uçağa bindirilmeniz durumunda önemli yasal haklara sahip olunuyor. Hukuk uzmanlarından oluşan ekipler bu haklar, havayolunun size teklif etmesi gereken olası tazminat ve nasıl hak talebinde bulunabileceğiniz konusunda size tavsiyelerde bulunabiliyor.
Overbooking Yasal Mı?
Genelde şaşırtıcı görünebilir ancak overbooking yasaldır. Bu, havayollarının son dakikada gelmeyen yolcuların telafisini yapmasına olanak tanıyor. Uçaktaki her boş koltuk, havayolu adına oluşan bir kayıptır.
Çifte rezervasyon, uçuşların ücretleri düşük tutmasına ve aynı zamanda kayıpsız çalışmasına olanak tanıyor. Ancak bir yolcunun fazla rezervasyon nedeniyle uçağa binmesi reddedilirse, bekleme süresi boyunca yolcunun konforunu sağlamak ve müşterinin talebine bağlı olarak para iadesi, alternatif ulaşım veya parasal tazminat sağlamak havayolunun sorumluluğunda oluyor.
Zamanında giriş yaptığınız sürece hak talebinde bulunabilirsiniz. Havayolları, uçağa binmenizi reddederlerse veya fazla rezervasyon yaptıkları için sizi uçuştan düşürürlerse, yasal olarak size tazminat ödemekle yükümlüdür. Hak kazandığınız tazminat, gönüllü olmanız da dahil olmak üzere bir dizi faktörden etkilenir. Gecikmenizin uzunluğuna bağlı olarak havayolunun size yiyecek, içecek, konaklama ve iki ücretsiz telefon görüşmesi ya da e-posta gibi şeyler sağlamalıdır.