Kıymet Takdirine İtiraz Davası ve Dilekçesi Örneği
Kıymet takdiri, icra ve iflas işlemlerinde haczedilen mal varlığının satışa esas değerinin belirlenmesi işlemidir. Ancak, bu değerin hatalı veya eksik belirlenmesi durumunda, ilgililer kıymet takdirine itiraz davası açabilir. 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun (İİK) 128. maddesi ve ilgili hükümler uyarınca düzenlenen kıymet takdirine itiraz süreci, alacaklı ve borçlunun haklarını koruma amacı taşır. Son yıllarda, ekonomik dalgalanmalar nedeniyle taşınmaz ve menkul malların değer tespitinde artan uyuşmazlıklar, kıymet takdirine itiraz davalarını daha önemli hale getirmiştir.
İçindekiler
Kıymet Takdirine İtiraz Nedir?
Kıymet takdirine itiraz, İcra Müdürlüğü tarafından haczedilen mal varlığının değerinin yanlış veya eksik belirlendiğini iddia eden ilgililerin, bu değerlemenin düzeltilmesi için icra mahkemesine başvurmasıdır. Burada mal varlığı olarak ifade edilen taşınmaz, araç, makine, sanat eseri, aksesuar ya da mallar olabilir. İİK Madde 128/a uyarınca, kıymet takdiri bilirkişi tarafından yapılır ve rapor ilgililere tebliğ edilir. İtiraz, bu raporun gerçeğe uygun olmadığını savunan borçlu, alacaklı veya diğer ilgililer tarafından yapılır. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2023/4567 E., 2025/123 K. sayılı kararında da belirtildiği üzere kıymet takdirine itirazı, mal varlığının gerçek piyasa değerine uygunluğunu sağlama amacı taşır.
Kıymet Takdirine İtiraz Nasıl Yapılır?
İİK Madde 128/a uyarınca kıymet takdirine itiraz edilebilmesi için kıymet takdir raporunun borçlu ve alacaklıya tebliğ edilmesi gerekir. Rapor tebliğ edildikten sonra kıymet takdirine itiraz dilekçesi hazırlanarak İcra Mahkemesine sunulur. Bu dilekçede raporun neden hatalı olduğu ve doğru değer önerisi belirtilir. Dilekçe, itirazı destekleyen emsal satış değerleri, yeni bilirkişi raporu talebi gibi delillerle birlikte mahkemeye sunulur. Kıymet takdirine itiraz yetkili mahkeme yani İcra Mahkemesine yapılmalıdır. Mahkeme ise dosyayı inceleyerek karar verir. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2024/7890 E., 2025/345 K. sayılı kararında, itirazın somut gerekçelere dayanması gerektiği vurgulanmıştır.
Kıymet Takdirine İtiraz Süresi Nedir?
Kıymet takdirine itiraz süresi, İİK Madde 128/a’ya göre raporun tebliği ile başlayan 7 günlük süreyi ifade eder. 7 günlük itiraz süresi hak düşürücü nitelikte olup süre dahilinde itiraz başvurusu yapılmaması halinde hak kaybı meydana gelir. Fakat, sürece ilişkin yeni delillerin ortaya çıkması halinde mahkemeden yeni bir değerlendirme talep edilebilir. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2025/901 K. sayılı kararında, itiraz süresinin tebliğ tarihinden itibaren kesin olarak başladığı belirtilmiştir.
Kıymet Takdiri Kavramı ve Hukuki Niteliği
Kıymet takdiri, bilirkişinin, haczedilen mal varlığının satışa esas değerini belirlemesi anlamına gelir. İİK Madde 128 uyarınca, bu işlem, icra müdürlüğü tarafından bilirkişi marifetiyle gerçekleştirilir. Kıymet takdirinin hukuki niteliği, icra takibinde satış sürecini etkileyen bir ön işlem olup hem alacaklının alacağının tahsilini hem de borçlunun mal varlığının adil değerlerle satılmasını sağlar. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2024/1234 E., 2025/567 K. sayılı kararında, kıymet takdirinin adil ve piyasa koşullarına uygun olması gerektiği vurgulanmıştır.
Kıymet Takdiri İtiraz Davasında Vekalet Ücreti ve Masraflar
Kıymet takdirine itiraz davasında, vekalet ücreti ve masraflar HMK Madde 323 ve Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi’ne göre belirlenir. Buna göre, kıymet takdirine itiraz vekalet ücreti, itirazın kabul edilmesi halinde karşı taraftan tahsil edilir. Resmi Gazete, 31.12.2024 tarihli ve 32789 sayılı Resmi Gazete’ye göre 2025 itibariyle, maktu vekalet ücreti yaklaşık 10.000 TL’dir.
Kıymet takdirine itiraz harç ve masraf olarak ifade edilen giderler ise harç, bilirkişi ücreti ve diğer giderleri kapsar. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2024/123 E., 2025/678 K. sayılı kararında, masrafların davayı kazanan taraf lehine hükmedileceği belirtilmiştir.
Kıymet Takdirine İtiraz Davasında Bilirkişi Raporuna İtiraz
Bazı gerekçeler ile kıymet takdiri için hazırlanan bilirkişi raporuna itiraz edilebilir. Bunlar raporun piyasa koşullarına uygun olmaması ve hatalı olması halleridir. Dolayısıyla kıymet takdirine itiraz bilirkişi raporu için yeni bir inceleme talebiyle yapılır. İtiraz dilekçesinde, yeni bilirkişi incelemesi talep edilir ve karşı deliller sunulur. Mahkeme ise gerekli görmesi halinde yeni bir bilirkişi heyeti atar. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2023/456 E., 2025/890 K. sayılı kararında, bilirkişi raporuna itirazın somut delillerle desteklenmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Kıymet Takdirine İtirazda Görevli ve Yetkili Mahkeme
İİK Madde 4 uyarınca, kıymet takdirine itiraz davası için görevli mahkeme, İcra Mahkemesidir. Bu davalarda yetkili olan mahkeme ise haciz işleminin gerçekleştirildiği yerdeki İcra Mahkemesidir. Örneğin, İstanbul’da haczedilen bir taşınmaz için yetkili olan mahkeme, İstanbul İcra Mahkemesidir. Yargıtay 12. Hukuk Dairesi’nin 2024/789 E., 2025/234 K. sayılı kararında, yetki itirazının kamu düzenine ilişkin olduğu belirtilmiştir.
Kıymet Takdirine İtirazda Usul
HMK ve İİK hükümlerine göre kıymet takdirine itiraz davası, pek çok davada olduğu gibi dilekçe sunumu ile başlar. İtiraz dilekçesinin ilgili mahkemeye 7 gün içinde sunulması gerekir. HMK Madde 315 uyarınca mahkeme, basit yargılama usulü ile dosyayı inceleyerek gerek görürse duruşma açar. Bu süreçte yeni bilirkişi raporu istenebilir. Ardından mahkeme bilirkişi raporuna yapılan itirazı değerlendirerek kabul eder veya reddeder. Kararın kesinleşmesinin ardından yeni kıymet takdiri satışa esas alınır.
Kıymet Takdirine İtiraz Satışı Durdurur mu?
İİK Madde 128/a’ya göre kıymet takdirine yapılan itiraz, kural olarak satışı durdurmaz. Ancak, mahkeme, satışın telafisi güç zararlar doğuracağına kanaat getirirse, satışın durdurulması yönünde karar verebilir. İtiraz, satış sürecini yalnızca mahkeme kararına kadar etkiler.
Kıymet Takdirine İtiraz Dilekçesi Örneği
Kıymet takdirine itiraz dilekçesinin usulüne uygun olması için bazı unsurları içermesi gerekir. Aşağıdaki kıymet takdirine itiraz dilekçe örneği, gerekli tüm unsurları içermektedir.
(İcra Mahkemesi’ne)
Sayın Yetkili,
(Ad Soyad, T.C. Kimlik No, Adres)
Dosya No: (İcra Dosya No)
Konu: (Tarih) tarihli kıymet takdir raporuna itiraz.
Açıklama: (Dosya No) sayılı icra takibinde, (mal varlığı tanımı, örneğin taşınmaz/araç) için hazırlanan kıymet takdir raporu piyasa koşullarına uygun değildir. Raporda belirlenen (değer) TL, emsal satış değerlerinden düşüktür. Ek’te sunulan (deliller, örneğin emsal satış belgeleri) ile yeni bilirkişi incelemesi talep ediyorum.
Talep: Kıymet takdir raporunun iptali ve yeni bilirkişi incelemesi yapılmasını saygılarımla arz ederim.
(Tarih, İmza).
Kıymet Takdirine İtiraz Davası ve Dilekçesi Yargıtay Kararları
2025 yılı itibarıyla, kıymet takdirine itiraz davalarına ilişkin öne çıkan Yargıtay kararları şunlardır:
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2023/4567 E., 2025/123 K. kararında kıymet takdirinin piyasa koşullarına uygun olmaması halinde itirazın kabul edileceği, yeni bilirkişi raporu alınması gerektiği hükme bağlanmıştır.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2024/7890 E., 2025/345 K. kararında itirazın somut delillerle desteklenmesi gerektiği, aksi halde reddedileceği belirtilmiştir.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2024/1234 E., 2025/567 K. kararında kıymet takdirinin adil olması gerektiği, düşük değerin borçlunun haklarını zedelediği vurgulanmıştır.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2024/123 E., 2025/678 K. kararında yargılama giderlerinin itirazı kazanan taraf lehine hükmedileceği belirtilmiştir.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2023/456 E., 2025/890 K. kararında bilirkişi raporuna itirazın, emsal değerlerle desteklenmesi gerektiği hükme bağlanmıştır.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2024/789 E., 2025/234 K. kararında yetki itirazının kamu düzenine ilişkin olduğu, icra mahkemesinin görevli olduğu belirtilmiştir.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2023/9876 E., 2025/456 K. kararında satışın durdurulması için telafisi güç zararların ispatlanması gerektiği vurgulanmıştır.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi, 2024/3210 E., 2025/789 K. kararında itiraz dilekçesinin usulüne uygun hazırlanması gerektiği, aksi takdirde reddedileceği hükme bağlanmıştır.
Kaynaklar
- 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu, Madde 128, 128/a.
- 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu, Madde 316, 323.
- Yargıtay 12. Hukuk Dairesi Kararları (2023/4567 E., 2025/123 K.; 2024/7890 E., 2025/345 K.; 2024/1234 E., 2025/567 K.; 2024/123 E., 2025/678 K.; 2023/456 E., 2025/890 K.; 2024/789 E., 2025/234 K.; 2023/9876 E., 2025/456 K.; 2024/3210 E., 2025/789 K.).
- Resmi Gazete, 31.12.2024, Sayı: 32789.